Stookolie op het vuur – tijd voor walstroom in de Rotterdamse haven

Stookolie op het vuur – tijd voor walstroom in de Rotterdamse haven

Hartstikke leuk natuurlijk, al die cruiseschepen die aanmeren aan de Kop van Zuid. Maar deze drijvende vakantiekastelen stinken een uur in de wind. In De Rotterdam wonen betekent bijna wekelijks hoestend roet van je ramen zemen vanwege de walmende cruiseschepen die voor je deur aanmeren. De reden? De schepen kunnen geen stroom van de wal aantrekken en moeten dus de motor laten draaien. En dit probleem beperkt zich niet tot de Kop van Zuid: in de hele Rotterdamse haven kan van de meer dan 30.000 zeeschepen maar een handvol inpluggen op het elektriciteitsnet. De eenvoudige oplossing? Walstroom.

Tekst: Bonne de Roos
Platen: Bonne de Roos en Rodney Kastelan
Bron kopfoto: PxHere

Cruiseschip aan de kade op de Kop van Zuid.
Alweer een drijvende wolkenfabriek aan de kade.

1 cruiseschip = 3.500 auto’s aan uitstoot per uur

Als een cruiseschip aanmeert aan de Kop van Zuid, moeten de verlichting, het subtropisch zwemparadijs met 6 glijbanen en de karaokebar natuurlijk wel blijven draaien voor de pensionados. En daar is elektriciteit voor nodig. De schepen laten daar nu nog dieselgeneratoren voor draaien. Ieder uur wordt er 700 liter diesel verstookt en een hoeveelheid CO2 uitgestoten die gelijk staat aan die van 3.500 auto’s. Per schip. En als we kijken naar stikstofoxide en zwaveloxide is het nog veel erger. Een simpele oplossing is walstroom: prik een elektriciteitskabel in de kade en het schip draait op stroom. Groene stroom zelfs, als je het slim aanlegt.

In deze grafiek vergelijken we de uitstoot van cruiseschepen met die van auto's. In een uur aan de kade stoot een cruiseschip evenveel koolstofdioxide uit als 3.500 auto's, evenveel stikstofoxide als 17.500 auto's, en evenveel zwaveldioxide als 15.667.000 auto's.
Wij krijgen een donkerbruin vermoeden waarom de milieuzone niet het beoogde effect sorteerde. Data geleend van The Guardian.

Walstroom: alle schepen aan het stopcontact

Op dit moment ligt er geen installatie voor walstroom op de Kop van Zuid. Het probleem is dat verschillende rederijen er verschillende systemen op nahouden, en er moet worden gewerkt aan een universele oplossing. Daarom wordt er getest met walstroom aan de Parkkade. Het gekke is dat een walstroomsysteem voor de binnenvaart allang wordt gebruikt aan de Rotterdamse kades, inclusief een app waar schippers hun walstroom kunnen in- en uitschakelen en de transactie afrekenen via een abonnementsvorm. Binnenvaartschepen zijn zelfs verplicht om walstroom te gebruiken als ze aan de kade liggen in Rotterdam.

Hier zien we walstroom in actie in San Diego: een kraan met stroomleidingen voert elektriciteit het schip in.
Walstroom in actie. Bron: Port of San Diego / Cody Hooven / FLICKR

GroenLinks pleit voor een andere oplossing, namelijk cruiseschepen verder buiten de stad laten afmeren. Wij vinden dat niet alleen onhandig voor mensen die het centrum willen zien; je gaat het milieu en de toch al drukke wegen rondom Rotterdam ook nog eens belasten met busladingen toeristen die de stad in willen. Daarnaast geven de grote cruiseschepen ook wel een mooie grootstedelijke beleving die goed bij de binnenstad past.

De MSC Preziosa is 333 meter lang en stinkt een uur in de wind.
De MSC Preziosa is 333 meter lang en walmt er lekker op los.

De investering voor walstroom is niet groot. In Amsterdam is een studie gedaan waaruit bleek dat het minder dan 2 miljoen euro kost om een walstroominstallatie voor zeecruiseschepen aan te leggen. Wisselgeld voor schonere longen. Wij vinden daarom dat de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf de leiding moeten nemen in het aanleggen van walstroom in zeehavens.

Met walstroom kunnen we zonder wroeging met vaandels en banieren een aanmerend cruiseschip verwelkomen in de schoonste Rotstad die er is.

Gelukkig nemen twee rederijen al haar verantwoordelijkheid. Stena Line legde in 2012 al haar eigen walstroom aan voor haar ferry’s; Rederij Heerema is met Eneco en Siemens bezig om een installatie aan te leggen voor haar schepen. Een ontwikkeling die wij toejuichen, want zo laten we als Rotterdammers zien dat scheepvaart niet altijd een stinkwalmende industrie hoeft te zijn. En kunnen we zonder wroeging met vaandels en banieren een aanmerend cruiseschip verwelkomen in de schoonste Rotstad die er is.

Ook wat te vertellen?

Je e-mailadres houden we geheim.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.