Geef de Rotterdamse Nieuwjaarsnacht internationale allure

Geef de Rotterdamse Nieuwjaarsnacht internationale allure

In 2007 besloten een aantal televisiezenders dat Nederland ook een Grote Oud en Nieuw Vuurwerkshow moest hebben. Rotterdam was qua locatie de geijkte kandidaat, met grootstedelijke decor van torens, de Erasmusbrug en een grote rivier dwars door het centrum. Wij weten het nog als de dag van gisteren, want er werd groots uitgepakt. Scheepsladingen vuurwerk, een festival op de Boompjeskade, Kane en Lucien Foort op een heen en weer varend podium ervoor en een moddervette laser in de top van de Erasmusbrug. Maar na de vliegende start kon er om verschillende redenen niet doorgepakt worden om dit tot een internationaal toonaangevende nieuwjaarsshow uit te laten groeien.

In tegenstelling tot wat velen denken is niet de gemeente, maar een particuliere organisatie de baas van de vuurwerkshow. Op onze vraag waarom het vuurwerk dan niet kan matchen aan die van Londen moest de organisator ons het antwoord schuldig blijven. Wij denken zelf dat wij Rotterdammers verwend zijn en de show een beetje voor lief nemen. Tot nu. Rotterdamse Dromers Stijn, Rodney en Bonne werkten een plan uit waarmee Rotterdam door kan stoten tot de internationale topshows.

Door: Stijn van Pelt, Rodney Kastelan en Bonne de Roos

Ooit is het Nationaal Vuurwerk ambitieus begonnen in samenwerking met een televisiezender om Rotterdam positief op de kaart te zetten. Tijdens de crisis kwam de klad er in. Zo erg zelfs dat de gemeente dreigde de geldkraan richting Nieuwjaarsnacht volledig dicht te draaien. Ook andere sponsoren haakten af, waardoor de geldstroom naar een van ‘s lands best bekeken evenementen – 3 miljoen televisiekijkers op alle RTL kanalen – bijna opdroogde. De onzekerheid betekende ook een afwaardering van de show en de randprogrammering, waardoor de potentie niet werd verzilverd.

Inmiddels is de crisis voorbij, Nieuwjaarsnacht en Rotterdam zijn populairder dan ooit – er stonden bij de laatste show 50.000 mensen langs de Maas – en schreeuwt het hele spektakel om een upgrade naar een hoger niveau. Op naar die 100.000 bezoekers, die langer in de stad blijven, meer geld uitgeven en het beter naar hun zin hebben. Rotterdam, sla je slag!

Waarom moet er een nog grotere show dan?

Je kunt natuurlijk zeggen dat Nieuwjaarsnacht goed is zoals het nu is. Prima show, tienduizenden mensen langs de kades die zich vermaken en een draaiboek dat staat als een huis. Toch zijn er meerdere redenen om juist niet stil te gaan zitten:

Vuurwerkverbod
Het zal niet lang meer duren tot je als gewone burgerman geen vuurwerk meer af mag steken. En dat wil je ook helemaal niet als je een vuurwerkshow hebt in eigen stad waar je de vingers die je nog hebt bij kunt aflikken.

Veiligheid
Met toenemende toeschouwersaantallen nemen de risico’s van die mensenmassa ook toe. De kades worden voller, enige sturing van het verloop wordt lastiger en na de show wordt het aantal mensen dat verveeld door de stad gaat slenteren groter. De kans is groot dat er binnen een paar jaar meer crowd control zal moeten plaatsvinden om alles nog veilig te laten plaatsvinden. Dat gaat in de papieren lopen. Tijd om meer budget te genereren met betalende partners zodat we mogen blijven genieten van een grootse show onder veilige omstandigheden.

Hotels zitten al weken voor oud en nieuw volgeboekt met kamerprijzen oplopend tot € 1300

IJzer smeden als het heet is
Een bekend gezegde luidt dat je het ijzer moet smeden als het heet is. Rotterdam is hot, de nieuwjaarsshow is hot, toeristen komen graag naar Rotterdam en een nog breder geprogrammeerd oud en nieuwfeest zal veel mensen overtuigen naar Rotterdam te komen. De gehele middenstand van Rotterdam plukt daar de vruchten van, maar betaalt er geen stuiver voor. Hotels zitten al weken voor oud en nieuw volgeboekt met kamerprijzen oplopend tot € 1300. Gratis meeprofiteren van een show die een ander betaalt is natuurlijk lekker, maar meebetalen aan een nog grotere show waar mensen meerdere dagen in de stad verblijven zal de zakken van de middenstand pas echt goed vullen.

Zo moet het worden – de opzet van de show

De kern van de Rotterdamse Nieuwjaarsnacht, en eigenlijk het enige dat er nog over is gebleven van de oorspronkelijke avond in 2007, is de vuurwerkshow. Wij hebben een aantal suggesties om het programma flink op te waarderen. Feesten als Defqon en Tomorrowland trekken hun bezoekers lang niet alleen met de muziek: mensen gaan ook voor het gigantische showspektakel. Wij zien voor de Rotterdamse Nieuwjaarsnacht genoeg kansen op dat vlak, en daarom moet de stad alle registers opentrekken om veel publiek te trekken.

Maak er echt een show van met extra pontons en een drijvend podium

Vuurwerk

Natuurlijk is het hart van de Nieuwjaarsnacht de vuurwerkshow. In ons plan wordt er niet alleen vanaf de Erasmusbrug, maar ook vanaf de Hef, de Maastoren, een ponton voor de Boompjeskade en een ponton voor Kop van Zuid vuurwerk afgestoken. Zo kunnen veel meer mensen naar het vuurwerk kijken, en kun je interactie creëren tussen de locaties. En natuurlijk wordt er gewoon veel meer vuurwerk afgestoken, da’s het belangrijkste.

Videomapping

Showmaster R. Koolhaas was zijn tijd ver vooruit en ontwierp het gebouw De Rotterdam. De opbouw in vierkante blokken maakt het gebouw een uitstekend canvas voor videomapping. Het fenomeen videomapping is bij uitstek geschikt om voor een aftelklok te gebruiken en een verhaallijn rond je show te vertellen.

Het spreekt voor zich dat de laser zijn herintrede maakt.

Lasers

Iedere Rotterdammer begint spontaan weer te kwijlen als die terugdenkt aan de laser die met jaarwisseling 2007-2008 in de top van de Erasmusbrug was geplaatst tijdens oud en nieuw. Op 130 meter hoogte schoot de brug als een gestrand ruimteschip felgroene laserstralen om zich heen. Het spreekt voor zich dat de laser zijn herintrede maakt.

Batman-schijnwerper

Ja, wie wordt er nou niet blij van een feestverhogende lichtbundel die de gebouwen langs de Maas in de spotlight zet? Met een flink zoeklicht en kleurenfilters tover je de torens op de Kop van Zuid om tot een discodecor van heb-ik-jou-daar. Tegen betaling projecteren we de logo’s van sponsoren en brengen we zo geld in de feestkas.

Drones

Wij snappen ook wel dat tonnen kruit de lucht in schieten in het stadscentrum niet bepaald bijdraagt aan een frisse neus tijdens je nieuwjaarswandeling. Gelukkig hebben de Chinezen een alternatief voor hun eigen uitvinding van het buskruit bedacht: een lichtshow met drones. In mei 2018 vlogen er tijdens de wereldrecordpoging in Xi’an 1374 drones de lucht in voor een spectaculaire show. Probleempje: boven het gebied rondom de Erasmusbrug is een no fly zone. Maar aangezien er nauwelijks gevlogen wordt rond de jaarwisseling, kan daar vast een tijdelijke ontheffing voor worden gegeven.

“Waterlicht”

Rotterdams kunstenaar Daan Roosegaarde toert de wereld over met zijn kunstwerk van licht en nevel, Waterlicht. Tijd om de show naar zijn thuisstad te halen. Zeker met een Rotterdamgroene lichtkleur bouw je met Waterlicht mysterieus op naar de grote klapper van 0.00 uur.

Waterlicht van Studio Roosegaarde
Photo Credit: Ministerie van Buitenlandse Zaken

Locatie van de show

Het epicentrum van het huidige vuurwerk is de Erasmusbrug. Een geweldig icoon natuurlijk, maar niet de enige manier om een show te geven. Wij willen het feest verder uitbreiden langs de Maas. Richting het oosten zou dat kunnen door de Hef in te zetten. Helaas mag er vanaf de monumentale brug geen vuurwerk afgeschoten worden, dus er zal met name een licht- en geluidsshow gemaakt moeten worden die op een andere manier spektakel toevoegt aan het geheel. Met een extra vuurwerkponton tussen Willemsbrug en Erasmushoofd wordt de Erasmusbrug aan beide kanten geflankeerd. Zo breid je het kijkgebied meteen flink uit.

Opzet van het nieuwe ‘festivalgebied’

Nu kijken er vooral mensen op de Veerkade, het Leuvehoofd, het Noordereiland, Wilhelminaplein en versnipperd over de Wilhelminapier naar het vuurwerk. Door breder te programmeren heb je meer plekken waar feest gevierd kan worden. Er is meer ruimte voor feestvierders, en je kunt meerdere smaken van feestjes aanbieden en een breder publiek aanspreken.

Ons voorstel: vraag 4 grote Rotterdamse feestorganisaties een tent te hosten. 

Waarom oud en nieuw vaak niet werkt, is omdat er mensen met allerlei verschillende voorkeuren aan elkaar overgeleverd zijn. Ons voorstel: laat iedereen lekker in z’n eigen filterbubbel en vraag 4 grote Rotterdamse feestorganisaties een tent te hosten. Van Broederliefde tot beukende techno, en van meebleren met Hollandse knallers tot moeilijk kijken bij een jazzconcert: de Rotterdamse diversiteit in uitgaansgeweld moet gevierd worden.

Impressie van het gehele festivalgebied, een stuk groter dan nu inderdaad

Gele gebieden – betaalde plaatsen in openlucht terrein

De gele plekken zijn festivalterreinen met podia en barren waar je voor een zacht toegangsprijsje van € 5 naar binnen kan. Voor en na de muziekshow is er muziek en kun je een hapje en een drankje scoren.

  • Plek voor +- 40.000 personen
In Vietnam doen ze ook al zoiets gers
Bron: http://www.tinmoi.vn/heineken-countdown-party-se-thu-hut-500000-nguoi-01699594.html

Rood – gesloten evenemententerrein

Rotterdammers houden wel van een potje stampen op z’n tijd, zeker met oud en nieuw. In plaats van de meute na de show te laten zwerven door de stad en onbeheersbare situaties laten ontstaan, heb je die liever binnen. In ons plan hebben we verschillende plekken waar grote Rotterdamse organisaties hun eigen feest kunnen hosten. Die tenten van Oktoberfest hebben in januari niks te doen dus haal ze dan maar gewoon naar Rotterdam toe.

  • Plek voor +- 15.000 personen

Blauw – gecontroleerd gebied met gratis toegang

Iedere Rotterdammer heeft recht op een mooi oud & nieuw spektakel. Daarom zal er ook een gecontroleerd gebied zijn voor diegenen die zonder poespas naar de show komen om te genieten. Voor de veiligheid zullen er wel wat voorzieningen getroffen worden.

  • Plek voor +- 150.000 personen

Groen – voor mensen met knaken

Hier heb je fenomenaal zicht op de show, is er een uitgebreide programmering en kom je iedereen tegen die je wil zien, en anders zien zij jou wel. Denk aan CHIO, gemixt met het VIP dorp van Bavaria City Racing, en dat voor de business seathouders in De Kuip. En natuurlijk is alles tot in de puntjes geregeld. We roepen maar wat: de uitbater van Villa Thalia slaat de handen ineen met een Michelinsterrenchef voor een dinershow? Voor tickets van soortgelijke shows betaal je regulier vaak al € 80: met Oud en Nieuw kun je hier gerust € 150 voor te vragen.

  • Plek voor +- 5000 personen
Voorbeeld hoe de Veerhaven er van boven uit zou zien met een eigen programmering rondom het vuurwerk 

Wat te denken van een nieuwjaars-weekender?

Nieuwjaarsdag is een dag die voorbijtrekt in een zweem van brakheid, de lawinepijlen van de buurman uit de keuken verwijderen en oudbakken oliebollen opwarmen bij wijze van avondmaal. Zonde eigenlijk. We kennen allemaal de nieuwjaarsduik, maar een groot nieuwjaarsontbijt om vol goede moed de kater van al die champagne weg te werken op de Binnenrotte lijkt ons ook wel wat. Oktoberfest eat your heart out, Rotterdam gaat dat op een hele eigen manier dunnetjes overdoen op 1 januari. Grote lange tafels en een hele berg gezelligheid en positiviteit om het jaar goed in te luiden: moet kunnen toch?

Het Rotterdams nieuwjaarsontbijt indien klimaatverandering nog 10 jaar doorzet

En zo gaan we het feest betalen

Rotterdamse ondernemers: allemaal inchippen.

Heineken

Sinds het vertrek van de brouwerij uit Crooswijk is er weinig Rotterdam meer aan dat hele Heineken. Kun je wel in Zoeterwoude gaan brouwen maar Jupiler staat ook op de stoep met een zak geld weetje. Er staan 150.000 gulzige Rotterdammers met hun vrienden op de kade. Zij hebben dorst. Iemand moet zorgen dat het zij hun zuurverdiende 13e maand op een bar stuk kunnen slaan zodat zij het jaar goed inluiden. Lappen dus en dat marketingapparaat van jullie gebruiken om hier een apedikke show neer te zetten.

Coolblue

Knuffelbeer van Rotterdam als super succesvolle ‘startup’ – mag je jezelf nog startup noemen als je al meer dan 15 jaar oud bent en meer dan 3000 man in dienst hebt? – maar qua sponsoring nog niet verder gekomen dan een kerstboom op stationsplein. Ons oud en nieuw heeft elektronica nodig, heel veel elektronica. Niet in de laatste plaats voor livestreams die lokale feestjes in beeld brengen met wat spul van jullie. Al die mensen moeten zelf ook foto’s maken, drones bestellen en de dag erna in een werkende wasmachine hun gore partykleding wassen. Je wil niet dat de Mediamarkt hier mee aan de haal gaat toch?!

Unilever

We hebben een nieuwjaarsontbijt bedacht en daar hebben we levensmiddelen nodig. Toevallig zit een van de grootste producenten daarvan binnen onze stadsgrenzen – er wordt zelfs pindakaas gemaakt op Feijenoord – maar eigenlijk merken we daar geen pepernoot van. Dus, kappen met yoghurtjes uitdelen bij de poortjes van CS en meehelpen om een giga ontbijt op de Binnenrotte neer te zetten. Jullie weten ook wel dat dit PR-technisch heel goed staat en prima te betalen is met een paar procent van je dividend.

Vopak

Ja, we noemen maar een bedrijf uit de haven met een oer-Rotterdamse historie. Koninklijke Nedloyd of Smit Tak kan namelijk niet meer. Wij zijn daar trots op, jullie ook toch? Alleen, welke Rotterdammer ziet jullie nou echt vaak? Die olieschuren staan bijna in Spijkenisse en wat er in de rest van de wereld om Vopak te doen is zien de meesten niet. Omarm dat oud en nieuw joh. Staat gaaf toch zo’n vuurwerkshow voor jullie deur aan de Parkkade?

KPN

Jullie verbouwen het pand op de Wilhelminakade om er jullie hoofdkantoor van te maken. Uitzicht op de grootste show van het Europese vasteland heb je dadelijk dus vanuit je eigen huis. Logisch om al die mensen op de kade via jullie netwerk met hun familie vlekkeloos te laten facetimen toch? Heel Rotterdam is al overgestapt naar KPN sinds Ziggo besloot een partnership aan te gaan met een bepaalde betaald voetbalclub. Tijd om Rotterdammers wat terug te geven.

Mediamarkt

Zie Coolblue. We spreken jullie snel.

Horeca in de stad

We snappen het wel hoor, zo’n gratis vuurwerk voor je deur en dan zelf de hoofdprijs vragen voor een ticket ‘met uitzicht op het vuurwerk’ waar je geen cent voor betaalt. Het zou alleen wel chique zijn als de opbrengsten van die gasten ook meehelpt om een show neer te zetten waar we pas echt groos op kunnen zijn. Kan je misschien nog meer vragen ook. Dus: Sfeerhoreca, Hilton, Nhow, Cruisterminal en Maassilo om er maar een paar te noemen, jullie doen ook gewoon mee!

De rest

We kunnen wel de hele teringbende in een lijst zetten maar dat leest niemand meer. Feit is dat jouw bedrijf mee kan (moet) doen. Of dat van je vader. Van je oom. Iemand die je kent. Gewoon omdat we dit als Rotterdammers willen. En we gaan het regelen. Dus spread the word! Nieuwjaarsnacht XL moet gaan leven in Rotterdam en hoe meer mensen er van horen, enthousiast worden en het gaan delen met vrienden en familie hoe groter de kans dat daar een paar sponsoren tussen zitten die hier aan mee willen bouwen. Hand in hand voor Rotterdam, toch?! Dus deel dit bericht op social media, stuur de link door via WhatsApp of tag mensen die hier ook helemaal ambassadeur van worden.

Sponsor worden van de Rotterdamse Nieuwjaarsnacht XL? Stuur je verzoek naar info@rotterdamsedromers.nl.

Ook wat te vertellen?

Je e-mailadres houden we geheim.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.