Het is klaar met geluid- en luchtvervuiling bij Zestienhoven

Het is klaar met geluid- en luchtvervuiling bij Zestienhoven

Met ieder artikel dat wij schrijven hopen we de Rotterdammer te verleiden tot de mooiste en wildste dromen, terwijl we gelijktijdig de handvatten proberen te bieden om die dromen realiteit te maken. Maar een enkele keer per jaar duiken we dieper in de hoge hoed van ideeën om wat gedurfders tevoorschijn te toveren. Vaak komt daar iets uit dat discussies losmaakt, misschien wat onaangenaam voelt en zelfs voor slapeloze nachten zorgt, maar het stugge frame van alledag een lang benodigde opschudding geeft. Op het moment is er geen discussie méér toe aan wat opschudding, dan wat Rotterdam aan moet met het vliegveld.

Spreek een Rotterdammer aan en er komt een van twee mogelijke verhalen uit. Er moet gekapt worden met al dat gevlieg, die vervuilende uitstoot en die bakken aan lawaai en het vliegveld moet vervangen worden door een park of een woonwijk. Of, het vliegveld moet absoluut blijven voor de economische waarde, de nabijheid om je vakantie te beginnen en als rustige verademing op de moderne slavendrijvers in 020. Zoals het Dromers betaamt ligt het antwoord niet in een van deze kampen maar bij een nog onbesproken derde optie: waarom niet dat hele vliegveld overkappen?

Het idee voor 16hoven (zestien buurten) van Mathijs de Boer (MDBS). Bron

Ga niet naast een vliegveld wonen

TAFKAZ (ofwel The airport formerly known as Zestienhoven) ligt al jaren onder vuur, voornamelijk vanwege het geluid dat de vliegtuigen produceren. Deze vliegtuigen kan je natuurlijk wegnemen, en daarmee het geluid, maar dan blijft er van het vliegveld weinig over. Andersom valt te kijken naar de slachtoffers van dit geluid, zitten daar mogelijkheden? Afgelopen jaar zijn er bijna 40.000 klachten over het vliegveld ingediend, waarvan 1400 door één persoon. Nee, verhuizen van enkele personen, het aanpassen isolatie of überhaupt niet gaan wonen naast een vliegveld is geen optie. Wie heeft meer recht op bestaan? En is overlast van geluid erger dan overlast van klachten? Het antwoord ligt zoals zo vaak in het midden en een compromis past het beste. 


Hier een wat oudere foto. Gewoon omdat Wikipedia een makkelijke bron is.

Overkap het vliegveld

Overkap het vliegveld om het grootste deel van het geluid en de uitstoot af te vangen. Fluisterstil wordt het in het gebied door een mooie kunstmatige koepel over de twee kilometer lange landingsbaan te leggen. Voldoende hoogte om de vliegtuigen vrij onderdoor te bewegen en voorzien van adaptieve luchtdeuren waardoor vliegtuigen nog vrij kunnen landen en opstijgen. Een technisch hoogstandje waar vliegvelden als JFK International AirPort snel op zullen volgen. Misschien wel de grootste vrije overspanning in Europa. Rotterdams eigen achtste wereldwonder. Grote filters gebaseerd op de Smogfree tower van Daan Roosegaarde filteren ieder beetje CO2 uit de lucht en zorgen dat er geen geluid naar de buitenlucht ontsnapt. De afgevangen CO2 kan gebruikt worden om de spouwen van lasthebbers beter te isoleren. Met deze oplossing wordt het allergrootste deel van de geluidsvervuiling tegengegaan. 

Let niet op het konijn op de voorgrond, het gaat om het futuristische bouwwerk wat verderop.

Een geluidswand is geen overbodige luxe

Om de omgeving verder tegemoet te komen en het laatste beetje geluid tegen te gaan dat ontsnapt bij de vliegtuigen die uit de overkapping komen, kan een groot geluidsscherm uitkomst bieden. Voor de omgeving geen gek fenomeen vanwege de kwalitatieve en iconische geluidswanden die de A13 aankleden. Het tegenkomen van deze wachters bij de poort naar de stad voelt al als thuiskomen, niets Rotterdamser dan deze mooie wanden. Deze geluidsschermen kunnen zich verblijden met het 100m hoge broertje dat ze krijgen. Een nieuw icoon voor de stad en een teken van hoe innovatief een vliegveld kan zijn in de zoektocht naar een toekomstbestendige luchtvaartindustrie. 

Zo zou dat eruit kunnen zijn. Een historische knipoog naar de luchtschepen die vroeger vol met gas zaten en het liefst op de grond bleven

Innoveren kan ook maar is een saaie oplossing

Natuurlijk zou een vliegveld als Zestienhoven, of de gare bestuurlijke naam die zo makkelijk van de tong rolt: Rotterdam – The Hague AirPort, zich ook optimaal lenen als innovatiehub voor nieuwe technologieën. Met universiteiten uit de wereldtop zoals de TU Delft en TU Eindhoven op korte afstand die daar kunnen experimenteren geen gekke gedachte. Het nieuws van duurzame en technologische ontwikkelingen volgt elkaar sneller op dan vakantievluchten op Schiphol in hartje zomer. Voor je het weet zijn vliegtuigen fluisterstil en super schoon. Maar dat ligt te voor de hand, de duizend slachtoffers van geluidsoverlast kunnen niet wachten op ‘WOKE’ technologie. Laat Zestienhoven wereldleider worden in echte innovatie en nieuwe technologie, bouw die overkapping en het geluidsscherm! 

Ook wat te vertellen?

Je e-mailadres houden we geheim.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.