Maak Witte de With, Coolsingel en Meent autovrij

Maak Witte de With, Coolsingel en Meent autovrij

Ja, dat is een statement. Nee, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Maar het liefst zouden wij deze 3 Rotterdamse straten vanaf vrijdagavond 18.00 uur tot zondagavond 18.00 uur autovrij, of minstens autoluw maken. Het is ons doel sommige straten in het centrum van Rotterdam terug te claimen voor fietsers en voetgangers. De auto en de voetganger zijn in een druk stadscentrum nu eenmaal als Feyenoord en Ajax: je kan ze maar beter niet te dicht bij elkaar hebben. En wat ons betreft zijn het voetgangers, fietsers en eventueel Felyxers of andere e-scooteraars die recht hebben op hun plek in de binnenstad. Onze droom? Ongehinderd en veilig door het centrum struinen. Overal mensen, overal gezelligheid. Ononderbroken marktkramen, terrassen en muzikanten die zorgen voor een ongedwongen sfeer en het echte weekendgevoel. Binnen deze idyllische wereld is geen ruimte voor bewegend blik op de weg.

Tekst: Bonne de Roos

Platen: Rodney Kastelan en Bonne de Roos

Hoe zit dat met Rotterdammers die aan die straten wonen?

Natuurlijk hebben we met hen rekening gehouden in onze plannen. Met een systeem van paaltjes (pollers) en een pasje of app kun je vrij in en uit het autovrije gebied rijden. In Den Haag, Delft, Zaandam, Enschede en Dordrecht zijn dit soort zones al ingesteld. Vaak betaal je als bewoner een klein bedrag voor de ontheffing, maar krijg je er wel een rustiger en gezelliger straat voor terug in het weekend. Politie, brandweer en ambulance kunnen de paaltjes omlaag doen om het gebied bij noodgevallen te kunnen bereiken.

Pollers in Sofia, Bulgarije
Pollers in Sofia, Bulgarije. Bron: Wikipedia / Apostoloff

Witte de Withstraat

Het heetste hangijzer van dit plan is de Witte de Withstraat: dé horecastraat van Rotterdam. De kroegen puilen vooral in het weekend uit van het publiek, de terrassen dijen stilletjesaan steeds verder uit richting de weg. Als je niet uitkijkt pakt een voorbijrijdende fietser zo je biertje van tafel. Naarmate de avond vordert, kijkt de Witte de Withganger steeds minder goed uit bij het oversteken, terwijl juist dan de dikke bakken-parade zijn hoogtepunt bereikt. Snelle en vooral snel uitziende bolides en chauffeurs met een chronisch zware rechtervoet die door de straat rijden. Niet zo lekker voor je oren en neus.

Verkeersdrukte op de Witte de Withstraat
De Witte de With: een heerlijke straat. Zonder auto’s nog een tandje lekkerder

De oplossing

Maak de Witte de Withstraat vanaf het begin, bij de kruising met de Schiedamsevest, tot aan de Eendrachtsweg bij Fafi, autovrij. Van vrijdagavond 18.00 uur tot zondagavond 18.00 uur wordt de Witte de Withstraat een autovrije borrelzone.

Afgesloten wegen Witte de With
Ons plan voor een autoluwe Witte de Withstraat

De droom

Hoe heerlijk zou het zijn als je vrijelijk van de ene kroeg naar de andere kan oversteken, zonder je door een permanente file van flaneerverkeer te hoeven banen? We kunnen ook verder dromen: laat de horeca in het weekend hun terrassen verder uitbreiden op straat, of barren plaatsen waar normaal auto’s rijden. We gaven eerder al voorbeelden van parklets die parkeerplaatsen vervangen.

Witte de Withstraat
Tijdens de Wereld van de Witte de With zag de straat eruit zoals ze er altijd uit moet zien. Bron: Dietmut Teijgeman-Hansen

Hoe zit het met de bereikbaarheid?

De dwarsstraten zorgen in het Witte de Withkwartier voor de bereikbaarheid en de ontsluiting richting de stad via de het Vasteland naar Westblaak. Daarom blijven de Eendrachtsstraat, Boomgaardsstraat, Zwarte Paardenstraat en Hartmansstraat/William Boothlaan open. De APCOA-parking is bereikbaar via Westblaak en Hartmansstraat. De parking aan de Kromme Elleboog is bereikbaar via Zwartepaardenstraat.

Coolsingel

Frappant: de Coolsingel moest ooit dé winkelstraat van Rotterdam worden, maar splijt nu juist als een Grand Canyon het winkelgebied van het centrum. In het weekend is het altijd oorlog tussen voetganger en automobilist op de Coolsingel. Zeker bij het zebrapad dat de Bijenkorf met het Beursgebouw verbindt, krioelt het van het winkelpubliek dat een stroom gefrustreerde automobilisten de vrije doorgang ontneemt. Het zebrapad is een cruciale winkelverkeersader die de Lijnbaan, de Binnenweg en het Binnenwegplein verbindt met de Hoogstraat, de Meent, de Markthal en de Binnenrotte.

Verkeersdrukte op de Coolsingel
De Coolsingel wordt nu al verbouwd om minder auto’s te kunnen slikken

De oplossing

Maak de Coolsingel vanaf Churchillplein tot aan de kruising met de Meent/Aert van Nesstraat tijdens winkeltijden in het weekend autovrij. Dat betekent vrijdagavond van 18.00 tot 22.00 uur, en op zaterdag en zondag vanaf 12.00 tot 18.00 uur. Dat zijn de tijden dat de oversteekplaatsen voortdurend zijn vergeven van grote massa’s winkelpubliek. Bevoorraad wordt er toch niet in het weekend en niemand heeft daar een woonadres. Op dit moment is de Coolsingel voor de helft afgesloten, en ook nu ontstaat er niet een totaal verkeersinfarct.

Afgesloten wegen Coolsingel
Ons plan voor een autoluwe Coolsingel

De droom

Ongestoord van de HEMA naar de Bijenkorf slenteren zonder dat je rookworst uit je handen wordt gereden door een gefrustreerde automobilist. Het shoppingdistrict in het centrum Rotterdam wordt veel meer een. En wat te denken van alle ruimte die vrijkomt op de lege rijbanen? Wij zien onszelf al longboardend over het asfalt zoeven. Verder denken we aan pop-up-barretjes, eetstandjes of parkeerplekken voor fietsen. Hans Worst kan zijn vrienden bellen om de straat vol te zetten met eetkramen. Gooi maar dicht, die Coolsingel!

Straatfestival in Washington
Washington. Zo’n festival krijgen we ook wel vol op de Coolsingel. Bron: Ted Eytan

Hoe zit het bereikbaarheid?

Verkeer van en naar de Aert van Nesstraat en de Meent rijdt via het noordelijke gedeelte van de Coolsingel van en naar het Hofplein. De Q-Park aan Bulgersteyn bereik je via de Korte Hoogstraat en verlaat je weer via de Soetensteeg en de Vissersdijk.

Meent

Met z’n gezellige klinkers en extra brede stoepen is de Meent al een stuk meer winkelstraat geworden dan het was. Maar toch trekt de straat nog altijd een stroom auto’s aan en weerhoudt het roodbakstenen plaveisel straatracers er niet van een snelheidsrecord te zetten tijdens winkeluren en borreltijd. Met name op marktdag zaterdag is de oversteek bij de Binnenrotte een heikel punt. Waarom de weg hier niet afsluiten en de markt dwars over de Meent doortrekken?

Verkeersdrukte op de Meent
Zeker in het weekend staat de Meent vaak muurtjevast.

De oplossing

Maak de Meent vanaf 18.00 uur op vrijdagavond tot zondagavond 18.00 uur autovrij tijdens winkel- en horecatijden. Met name het stuk vanaf de Binnenrotte tot aan de kruising met het Rodezand verdient een stevige vermindering van autoverkeer.

De droom

De markt op de Binnenrotte loopt gewoon door over de Meent. Prima plek voor een paar extra kraampjes om spullen te kopen. Verderop steek je ongestoord over van de Zola naar de Zola Male. ‘s Avonds kun je ook met een aantal bakkies op prima op en neer hoppen tussen Thoms en Wijnbar 108.

De Meent zonder autoverkeer
Vrijelijk heen en weer hoppen tijdens het shoppen: de autoluwe Meent. Bron: Funda

Hoe zit het bereikbaarheid?

De parkeergarage aan de Leeuwenstraat en het parkeerterreinen op de Binnenrotte aan de overkant van de Rotte zijn gewoon te bereiken.

Bonus: Nieuwe Binnenweg als fietsstraat?

We hoorden dat de gebiedscommissie Centrum zoekt naar een oplossing om de Nieuwe Binnenweg wat minder aantrekkelijk te maken voor auto’s. Maar de straat is een belangrijke verkeersaders, dus afsluiten voor autoverkeer is geen optie. Ons voorstel: maak van de Nieuwe Binnenweg (gedeeltelijk) een fietsstraat. Vaak geldt hier regel: ‘auto te gast.’ Je herkent een fietsstraat aan fietspadrood wegdek en een duidelijke, brede rijbaanafscheiding. Hoe het werkt zie je heel mooi in deze timelapse van de Weteringschans in Amsterdam.

Nieuwe Binnenweg zonder auto's
De Nieuwe Binnenweg zonder autoverkeer. We moesten vroeg opstaan voor deze foto.

Wij denken dat de Nieuwe Binnenweg zich prima laat omtoveren tot fietsstraat. Trek de verhoging van de trambaan door tot aan de kruising met de ‘s Gravendijkwal, maak het wegdek rood en voila: je hebt een veiliger en gezelliger winkelstraat, terwijl het autoverkeer er gewoon doorheen kan. Zij het wel een stukkie langzamer dan eerst.

Ook wat te vertellen?

Je e-mailadres houden we geheim.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.