Er heerst vaak twijfel over wat het beste is voor de stad, en of dat dan wel het beste is voor iedereen. Met het ogenschijnlijk toenemen van discussies over voor wie de stad nu is, hebben wij het op ons genomen om de spanning uit de lucht te halen. Een nieuw stadsbestuur start en kan fouten uit het verleden herstellen. Omdat we in de basis dromers blijven (it’s all in the name) hebben we een plan bedacht waarvan we overtuigd zijn dat dit het Rotterdam van de toekomst is en het beste is voor iedereen. Het kan dan ook niet lang uitblijven voor het nieuwe college hiermee aan de slag gaat. Lees snel verder.
Doorn in het oog
Wij beginnen onze dromen traditioneel met een flinke doorn in het oog. In dit geval hoefden we niet ver te zoeken, de media stond er namelijk de afgelopen tijd bol van.
Zo werd er veel geklaagd over een hele wijk die gesloopt werd om plaats te maken voor een andere invulling. Prachtige historische panden in de Tweebosbuurt zijn met de grond gelijk gemaakt onder het mom van een wijk die sterker in zijn schoenen staat wanneer deze diverser is. Met meer dan 90% sociale woningen valt er wel wat te zeggen voor het aanpakken van de Tweebosbuurt. Maar blijkbaar willen rijke mensen niet wonen in mooie historische panden, vooral waarbij ze alles volledig mogen verbouwen op de gevel na. We zijn het er uiteraard over eens dat historie de vooruitgang niet in de weg mag staan dus spelen we hier Sim City en is de sloopkogel het makkelijkst. Iets dat overigens onmogelijk blijkt te zijn bij de vele wederopbouwpanden in de stad.
Vervolgens is het blijkbaar nooit goed met de Nieuwe Maas die ons mooie Rotterdam in tweeën splijt. Moeten cruiseschepen of andere scheepvaart eigenlijk nog wel een rol hebben in onze stad? Zo’n drijvend hotel voor de allerrijksten en een vrachtschip van enkele miljoenen is natuurlijk niet het signaal dat je de armen op Zuid wil geven, zo is ook al eens een jachthaven afgeschoten om dezelfde reden. Een booming maritieme industrie, een mooi visitekaartje en een spectaculair gezicht tellen niet meer. Zelfs niet als er hard gewerkt wordt aan walstroom (waarover wij al eerder een artikeltje schreven). Alles van waarde is onwenselijk, zo gaat die mooie uitspraak toch? Niet gek dan toch dat we binnenkort met zijn alle rotte eieren naar het jacht van de rijkste man ter wereld gaan gooien. Dat hij 400 miljoen in onze maritieme industrie pompt doet er niet toe, onze hef is niet om boten door te laten. Hij is er om sentiment van vroeger te behouden.
Tot slot komen bouwprojecten veelvuldig in het nieuws vanwege de plotselinge behoefte aan kwalitatieve vergroening. Plekken die vele jaren er verpauperd bij liggen maar nooit onderwerp van gesprek waren, worden nu door omwonenden ingetekend met mooie parkjes. Je zou bijna denken dat het komt omdat iemand nu van deze verpauperde plekjes iets moois wil maken en verandering slecht is. Maar wij interpreteren het als een overduidelijke wens voor vergroening. Wat overigens bevestigd wordt door een droom van iemand anders. Het transformeren van het vliegveld tot Central Park, dat overigens wel vijf kilometer buiten het centrum ligt. Maak er dan nog tenminste een dikke stadswijk van. Gek genoeg liggen deze eisen voor vergroening wel altijd in de al zeer groene, rijkere wijken, maar dat terzijde.
Een oplossing voor iedereen
Je merkt het al, er speelt meer in deze stad dan je voor mogelijk zou houden. Misschien wel teveel om in 1 droom te vatten. En toch weten wij zeker dat heel Rotterdam deze droom geweldig zal vinden. Samenvattend lossen we er de volgende problemen mee op:
Te veel historische panden op Zuid
We beginnen met het belangrijkste punt, iets dat met het nieuwe college hard doorgezet zal worden: de sloop van de vele historische panden op Zuid. Dit heeft prioriteit omdat rijkere gezinnen hard nodig zijn om de wijken te gentrificeren en dat wil niemand doen vanuit een mooi oud pand natuurlijk. Dus pak die sloopkogel en sloop heel die Afrikaanderbuurt gelijk maar, dan zijn we daar van af.
De Nieuwe Maas hoort niet bij een havenstad
Met stap twee kan je de sloopkogels vervangen door graafmachines en maak je een flink kanaal precies door waar de Afrikaanderwijk ooit lag. Op deze manier kan de Nieuwe Maas doorgetrokken worden vanaf de Esch zo de historische Maashaven in. De rivier leggen we om en de cruiseterminal verwijderen we volledig. Op deze manier hoeft niemand zich meer druk te maken om enige vorm van scheepvaart dat door het hart van de havenstad komt.
Te weinig groen voor de rijken
En tot slot is bij het wegstoppen van de scheepvaart de Nieuwe Maas volledig nutteloos geworden en kan dit ingericht worden tot een prachtig Central Park. Strekkend van de Esch tot aan Het Park heeft Rotterdam straks een park een park ter grootte van het Kralingsebos in hartje stad. Prachtig groen om vanuit alle dure penthouses op uit te kijken, dat was het enige dat bij de rijke Rotterdammer nog ontbreekt. Hoeft ook niemand meer bang te worden dat er een boot onder de Hef door moet.
Het kan niet anders dan dat dit het Rotterdam van de toekomst is:
Prachtig groen om vanuit alle dure penthouses op uit te kijken
Wat vinden jullie? Laat het ons weten.
Ook wat te vertellen?