Ja, wat dan? Om te beginnen zouden we dan minimaal 4,1 miljard hebben opgehaald bij het Rijk om grote infrastructurele ingrepen in de stad te financieren. Veel geld? Alles is relatief: tussen 2020 en 2023 werd er alleen al 83 miljard vrijgemaakt voor de coronamaatregelen.
Dus niks geen geneuzel dat lokale zaken als de metro ook lokaal gefinancierd moeten worden. In Amsterdam komen honderden miljoenen op tafel voor een upgrade van de metro. Wethouders daar spreken zelfs van de draaischijf van het nationale openbare vervoer voor ‘wel 2,5 miljoen mensen’. In de Rijnmond zijn we met 4 miljoen mensen – kun je nagaan wat wij met een goede lobby tegemoet kunnen zien. In Amsterdam rekenen ze gemiddeld met 1.640 euro per inwoner – dat betekent bij ons maar liefst 6,5 miljard voor een betere bereikbaarheid van Rotterdam en omstreken. Wij weten wel hoe dat geld goed besteed kan worden. Lees je mee?
In Amsterdam rekenen ze gemiddeld met 1.640 euro per inwoner – dat betekent bij ons maar liefst 6,5 miljard voor een betere bereikbaarheid van Rotterdam en omstreken.
Het nieuwe Rotterdam
Woningbouw opkrikken
Om 6,5 miljard op te halen heb je drie zaken nodig om de minister te voorzien van een panklaar lijstje argumenten:
(1) je hebt concrete projecten nodig waar het geld naartoe kan;
(2) het moet duidelijk zijn dat deze projecten landsbelang zijn;
(3) je moet grote hoeveelheden woningbouw koppelen aan de infrastructurele projecten.
De metro naar Schiphol en het Zuidasdok zijn immers toch ook broodnodig omdat het hele land anders vastloopt? Bovendien kunnen er dan tienduizenden woningen extra gebouwd worden. Volgens de gemeente Amsterdam dan. Ditzelfde verhaal gaat natuurlijk net zo goed op voor de regio Rijnmond.
Geproduceerd door: Stijn van Pelt & Derek van den Berg
Eerder riepen wij al om veel ambitieuzere woningbouw met doelstellingen tot 125.000 nieuwe woningen, hoofdzakelijk binnen de ring. De plekken aanwijzen is nog het minst lastig. Zorgen dat al deze mensen zich goed door de stad kunnen bewegen is veel uitdagender. Onze prachtige Maas is naast een levensader ook een blokkade voor mobiliteit. Het realiseren van nieuwe oeververbindingen is daarom een van de belangrijkste speerpunten.
Nieuwe oeververbindingen
Het aanleggen van meer oeververbindingen is geen goedkope opgave. Zoals wij in een ander eerder artikel betogen, willen we graag op vier plekken extra bruggen aanleggen. Op die manier worden Noord en Zuid nog meer met elkaar verbonden en staat bij een ongeluk op de ring niet meteen de hele stad vast. Bovendien kunnen we zo op nog veel meer plekken genieten van een prachtig uitzicht op de Maas en de stad. En op plekken rondom de Esch, Feyenoord City, de Waalhavens en de Merwevierhavens worden tienduizenden extra woningen ineens zeer realistisch.
Geschatte kosten: 2,5 miljard, met de volgende onderverdeling:
- Brug Feyenoord City – De Esch: 1,3 miljard
- Brug Waalhavens-Merwevierhavens: 1 miljard
- Brug Noordereiland-Eiland van Feyenoord: 120 miljoen
- Fiets- en voetgangersbrug Katendrecht Charlois: 80 miljoen
- Fiets- en voetgangersbruggen (drie in totaal) Het Park-Mullerpier-Lloydpier-Schiehaven: 100 miljoen
Ringmetro
Omdat we niet boven de grond door de stad willen razen is het essentieel om een goed alternatief te bieden: het upgraden van ons metronet. Hele mobiliteitsarme hoeken in de stad verdienen een significante verbetering. Minder behoefte om de auto te pakken betekent dat we vrijgekomen rijbanen mooi om kunnen bouwen naar fijne buitenruimte. Voor alle Rotterdammers in plaats van slechts voor enkelen. We beginnen met een halve ring, de zogenaamde F-lijn van Marconiplein via de Waalhavens naar Zuidplein en vervolgens via Feyenoord City naar Kralingse Zoom en Boszoom. De potentie is er natuurlijk om het cirkeltje rond te maken, maar laten we realistisch beginnen.
Omdat we niet boven de grond door de stad willen razen is het essentieel om een goed alternatief te bieden: het upgraden van ons metronet.
Geschatte kosten: 3 miljard, onderverdeeld in:
- 2 miljard voor de aanleg metrolijn;
- 1 miljard aanleg en upgrade bestaande stations:
- Marconiplein, Zuidplein en Kralingse Zoom krijgen een upgrade voor in totaal 200 miljoen euro;
- Vierhavenstraat/Dakpark, Waalhaven, Karel de Stouteplein, Pleinweg, Sandelingplein, Varkenoord, Feyenoord City en Boszoom als nieuwe stations met een budget van ca. 100 miljoen per station.
Overkappen of verzinken snelwegen door de stad
Om alle extra Rotterdammers optimaal van de stad te laten genieten hebben we fijne buitenruimte nodig op meerdere plekken in de stad. Hoe fijn is het als je daarmee geluid- en fijnstofoverlast ook oplost? Van verkeersriool naar groene verblijfsplek! Plekken als ‘s-Gravendijkwal overkappen we en de Dorpsweg, Maasboulevard – tussen Willemsbrug en Vasteland – en Pleinweg verzinken we en toveren we om tot groene long in de stad voor alle Rotterdammers. De auto kan door, de Rotterdammer heeft er alleen geen last van. Win-win voor iedereen.
Geschatte kosten: 800 miljoen, onderverdeeld in:
- 550 miljoen voor het verzinken van de Boompjes tussen de Willemsbrug en het Vasteland
- 250 miljoen voor het overkappen van de ‘s-Gravendijkwal tussen het Weena en het Droogleever Fortuynplein
Ecologie x fietsnetwerk
Fietsen is gezond en ook nog leuk om te doen als de omgeving een beetje aantrekkelijk is. Stel je voor dat we de fiets net zo gaan faciliteren de stad in en uit zoals we dat met de auto doen. Een fors fietsnetwerk in de stad waarmee je soepel en vlot alle windstreken kan bereiken. Perfect voor alle mensen in de omgeving die bijvoorbeeld in Vlaardingen, Barendrecht of Hendrik-Ido-Ambacht wonen en graag op de (elektrische) fiets komen.
Het is top om de gezondheid van Rotterdammers te bevorderen en het slokt minder ruimte op dan het autonetwerk. Bovendien biedt het ruimte voor vergroening. Want stel je voor, diezelfde fietssnelwegen a la de F35 in Twente, krijgen een bomenrij aan beide kanten, het hele jaar door kleurrijke planten, singels en toffe stops om af te stappen en een pitstop te maken. Eigenlijk wat voor de auto al normaal is, maar voor de fietser nog een utopisch vergezicht. Met een stuk of 6 extra stadsprojecten en een paar forse fietsenstallingen (zoals in de Blaaktunnel wanneer de auto daar minder belangrijk wordt) zou je al een hele goede basis moeten kunnen neerzetten.
Geschatte kosten: 200 miljoen
Bonus: Terugbrengen waterroutes in de stad
De VVD Rotterdam zette het plan al op de kaart: breng de singels terug in de stad. Nu pleiten we hier niet direct voor het terugbrengen van water in de Coolsingel, maar op een heel aantal plekken zou water in de stad wonderen kunnen doen. Zoals op de Goudsesingel of de Schiekade. De Goudsesingel zou in theorie het Stokviswater kunnen verbinden met de Boezem waarmee een rondje gecreëerd wordt voor pleziervaart en recreatie. Het terugbrengen van de Catharijnesingel in Utrecht was een mega-operatie maar heeft de harten van alle Utrechters veroverd. Naast prettig voor het oog, zijn opvangplekken voor water en ruimte voor groen in het veranderende klimaat keiharde noodzaak.
Deze ingreep past niet meer binnen het budget van 6,5 miljard dat vanuit de rijksoverheid moet komen. Maar wellicht dat de provincie of de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag nog een duit in het zakje willen doen? En anders heel misschien nog een filantropische stichting met hart voor de stad?
Geschatte kosten: 200 miljoen
Rotterdam moet groot durven denken
Als Rotterdam dezelfde lobbykracht zou hebben als Amsterdam, zou het minimaal 4,1 miljard kunnen ontvangen van de overheid voor cruciale infrastructurele projecten. En met een beetje geluk krik je het op naar 6,5 miljard. Dit bedrag lijkt groot, maar als afschrijving per inwoner over 50 jaar zijn het een paar tientjes per jaar. Daarmee wordt de hele Rijnmond beter bereikbaar en bewoonbaar. Waar wachten we op?
Met dit geld zou Rotterdam de bereikbaarheid van de regio aanzienlijk verbeteren en komen er 125.000 woningen binnen de ring op cruciale plekken bij. Ter vergelijking: dat zijn evenveel woningen als in de hele stad Eindhoven aanwezig zijn! De potentiële positieve impact voor met name de stadsdelen op Zuid is enorm. Zo kan Zuid zich op een natuurlijke manier doorontwikkelen en structureel een betere uitgangspositie krijgen.
De focus zou wat ons betreft moeten liggen op nieuwe oeververbindingen, het uitbreiden en upgraden van het metronetwerk, het overkappen of verzinken van stadssnelwegen en het ontwikkelen van een uitgebreid fietsnetwerk in en rondom de stad. En als er dan nog geld over is, dan zien we graag de herintroductie van waterwegen in de stad.
Als Rotterdam dezelfde lobbykracht zou hebben als Amsterdam, zou het minimaal 4,1 miljard tot zelfs 6,5 ,miljard kunnen ontvangen van de overheid voor cruciale infrastructurele projecten.
Deze investeringen komen samen op ongeveer 6,5 miljard euro uit. Rotterdam heeft de potentie om te transformeren in een duurzame, klimaatadaptieve en dynamische metropool van de 21e eeuw. Het is nu aan de stad en haar leiders om deze visie te verwezenlijken en de benodigde middelen veilig te stellen voor deze ambitieuze projecten. En dat we als stad daarvoor bij de hoofdstad moeten kijken hoe het trucje werkt, dan is dat maar zo.
Ook wat te vertellen?